Polestar Precept – konceptbil som skulle visats i Genève
Polestar Precept är ett skarpt koncept från Volvos prestandamärke
Volvos prestandaundermärke Polestar tar med en slående elektrisk konceptbil till årets bilutställning i Genève. Istället för att fokusera på flashiga prestandaspecifikationer talar företaget dock om två olika ämnen: användningen av hållbara material i hela bilen och en djupare integration med Googles nya Android Automotive-operativsystem.
Bilen heter Polestar Precept och företaget säger att namnet valdes för att “betona fordonets roll när det gäller att fastställa Polestars avsikt som det moderna varumärket för elektrisk prestanda.”
VD Thomas Ingenlath säger i ett uttalande att den här bilen är en deklaration, en vision om vad Polestar står för och vad som gör varumärket relevant, och att den också fungerar som ett svar på de tydliga utmaningar som vårt samhälle och bransch står inför.
Polestar Precept är en “VISION AV VAD POLESTAR STÅR FÖR”
Det här är inte en dröm om en avlägsen framtid. Polestar Precept förhandsgranskar framtida fordon och visar hur vi kommer att tillämpa innovation för att minimera vår miljöpåverkan,” säger Ingenlath
Företaget säger att inre paneler och ryggstöd är gjorda av “linbaserade kompositer”, som står för 80 procent minskning av plastavfall, liksom 50 procent viktminskning. Preceptets säten har ”3D-stickats från återvunna PET [eller polyetylentereftalat] -flaskor.” Stolparna (sidorna på en bilsätes dämpning) och nackstöd är gjorda av återvunnen korkvinyl. Och Preceptets mattor är gjorda av återvunna fiskenät, enligt Polestar.
Företaget säger att “[dessa] element kombinerat med digital konstnärskap definierar en ny premiumlyx som överträffar konventionerna i läder, trä och krom.” Men Polestar går inte djupare in på hur miljövänligt föreskriften skulle vara om det produceras.
Polestar Precept är elektriskt, så det kommer inte att ge några utsläpp under användning, vilket är bra. Och elbilar blir bara mer gröna när nätet blir renare, vilket också är bra. Men Polestar antyder inte ens några av de svårare frågorna om den totala miljöpåverkan av att tillverka en elbil, som att minska koldioxidavtrycket vid inköp av råvaror till batterier och motorer eller de totala utsläppen från masstillverkningsprocessen i allmänhet. För allt samtalet handlar om i pressmeddelandet är om hur Precept är en förhandsvisning av Polestars framtid och vi måste vänta på att i Genève får höra mer om exakt vad den visionen innebär på miljösidan.
Googles Android Automotive OS i Polestar
Polestar visar också hur de vill fördjupa integrationen av Googles Android Automotive OS. Företaget planerar att bli den första biltillverkaren som skickar ett fordon med Googles inbäddade operativsyst – vilket är som en mer expansiv, telefonfri version av modern Android Auto – med Polestar 2-elbilen senare i år. Men med föreskriften säger Polestar att de vill “öppna nya möjligheter i bilen, utöver den redan tillgängliga justeringen av speglar, säten, klimat och underhållningsinställningar till förarens personliga preferenser.”
Vad betyder det i praktiken? För det första skulle Precept känna igen föraren när de närmar sig bilen och automatiskt förbereder sina favoritapplikationer och inställningar. Google Assistant skulle kunna känna igen fler språk, inklusive lokala accenter, och kunna ha mer naturliga konversationer. Polestar föreställer sig också att videostreaming blir en större del av upplevelsen i bilen – naturligtvis när den är parkerad eller under laddning.
Visa alla elbilar till salu på Grönbil.se
Fakta om Polestar Precept
Polestar har en vision: att hållbara material kan skapa nya designmöjligheter och samtidigt ge premiumbegreppet en ny innebörd, att teknik kan bidra till att smälta samman förare och bil och att designspråk alltid kan (och bör) utvecklas. Polestar Precept levandegör denna vision.
Det handlar emellertid inte om fantasifull science fiction. De hållbara och återvunna materialen i Precept kan tillverkas redan nu. Designen är både futuristisk och verklighetstrogen. Det är nästa steg för Polestar – men inget stort språng.
Tekniken utgår från en framtid som finns precis runt hörnet, så nära att den är nästintill nutid. Vi har lånat lite från morgondagen – inte 50 år in i framtiden. Det här är inte en konceptbil, utan en utfästelse. En avsiktsförklaring för vår inriktning och våra framtidsplaner. Ett manifest som uttrycker vårt framtida agerande. Med andra ord ett rättesnöre.
Tillsammans med Google har Polestar utvecklat en sömlös Android-baserad infotainmentupplevelse för Polestar 2. Polestar kände att det fanns vissa begränsningar i branschen när det gällde upplevelsen inne i bilen: navigeringen var bristfällig, apparna var bleka kopior av sina motsvarigheter för smarttelefoner, och ju mindre man säger om taligenkänning, desto bättre.
Nästa steg kommer att bygga på den teknik som för närvarande används i Polestar 2. Google Assistent kommer att göras om till en ännu mer hjälpsam andreförare, med avancerad taligenkänning som fungerar med fler språk, förstår lokala dialekter och ger en mer individanpassad upplevelse. Medan du laddar bilen kommer du dessutom att kunna strömma videor från olika appar och tjänster. Till och med belysning, klimat och sätespreferenser kommer att justeras automatiskt, för en sömlös körupplevelse.