Polestar 2 – Kan den vara en riktig Tesla konkurrent?
Det här är ett stort framsteg för Volvos systermärke, Polestar. Enligt många ligger den nya elbilen Polestar 2 nära Tesla Model 3 men kan den verkligen konkurrera med Tesla och vilka fördelar har den i så fall?
Polestar 2 snabbfakta
Räckvidd: upp till 470km
Prestanda: 0-100 på under 5 sek
Effekt: 300 kW/408 hk
Kapacitet: 440 liter (fram plus bak)
Elmotorer: 2 st
Batterier: 78 kWh, 27 moduler
Mått (L/H/B): 4,6 m/1,48 m/1,98 m
Säten: 5 säten
Infotainmentsystem: Android med Google appar
Polestar återkallar 2 200 bilar pga mjukvarufel
Det svensk-kinesiska elbilsbolaget Polestar återkallar samtliga bilar av den nya modellen Polestar 2 på grund av ett mjukvarufel, skriver Dagens industri. Beslutet fattades sedan Polestar fått kännedom om att flera exemplar av de nya bilarna har tappat kraft och stannat under körning.
Jämför Polestar 2 med Tesla Model 3
Funderar du på att köpa en Tesla Model 3?
Polestar 2 kommer ihåg dig
Rör vid dörrhandtaget så vet Polestar 2 att det är du. Den känner av Polestar-appen i din telefon och välkomnar dig med dina personliga inställningar. Sittställning, inställning av speglar, ratt och körning med en pedal anpassas automatiskt så som du vill ha dem. Den ser till och med till att du kan börja dagen med din favoritspellista.
Fortsätt där du slutade
Polestar 2 minns inte bara vem du är. Den kan även hålla koll på vad du bad den göra för några dagar sedan. En funktion som kallas ”vänteläge” (suspended state) gör att du kan lämna din bil på fredag kväll och fortsätta där du slutade på måndag morgon. När den känner av din telefon aktiveras den direkt och återgår till spellista, appar, volym och andra inställningar som du valde före helgen.
Förinställd klimatkontroll
Nu slipper du en isande kall kupé under kalla vintermorgnar. Glöm Saharaliknande temperaturer när bilen har stått parkerad i solen. Med Polestar-appen kan du ställa in klimatkontrollerna i förväg med separat timer för varje veckodag. Det är en praktisk funktion som ökar både din komfort och bilens räckvidd, eftersom energiintensiv kylning och uppvärmning sker medan bilen laddas.
Personligt anpassad styrning och bromsning
De personliga inställningarna i Polestar 2 omfattar mer än bara sittställning, backspeglar, temperatur, favoritappar och spellistor. Du kan även välja den styrning du gillar samt bromskraft från elmotorerna när du använder körning med en pedal. Oavsett om du vill ha responsiv eller avkopplad körning så kan bilen anpassas direkt för att passa den aktuella förarens körstil.
100 % elektrisk. 100 % prestanda.
Prestanda är en väsentlig del av Polestars filosofi – och den återkommer i högsta grad i Polestar 2. Ett batteri på 78 kWh (72 kWh i Kina) och elmotorerna på framaxeln (EFAD) och bakaxeln (ERAD) utvecklar vardera 150 kW och 330 Nm vridmoment. Med en uppskattad räckvidd på 500 km (WLTP/NEDC) eller 275 miles (EPA) är Polestar 2 en elbil laddad med kraft.
Optimerad elektrisk drivlina
300 kW effekt, 660 Nm vridmoment och en uppskattad räckvidd på 500 km (WLTP/NEDC) eller 275 miles (EPA). 0–100 km/h på under fem sekunder. AWD-system. Polestar 2 har en elektrisk drivlina. Som tillval finns ett Performance paket med bromsar från Brembo och stötdämpare från Öhlins. Med främre och bakre växelriktare, inbyggd laddare på 11 kW, litiumjonbatteri med 27 moduler och 78 kWh kapacitet (72 kWh i Kina) samt eldrivning på framaxeln (EFAD) och bakaxeln (EFAD) med permanentmagnetmotorer är Polestar 2 en förebild i fråga om elprestanda och effektivitet.
Nytt bromssystem
Elmotorerna i Polestar 2 återvinner bilens rörelseenergi vid inbromsningar (regenerativ bromsning eller bromskraftåtervinning) – energi som annars skulle förbrukas som värme. Det innebär att när du lättar på gasen saktar bilen in. Polestar 2 använder också bromsblandning, där bromskraftsåtervinningen samspelar med de vanliga bromsarna för att generera maximalt med ström. Därför kan du köra med bara en pedal och olika grader av bromskraftsåtervinning, som du anpassar i bilen eller med appen Polestar Connect. Effektivare, mer miljövänligt, elegantare och enklare.
Mångsidigt batteri
Inte bara ett batteri med chassi på. Utan ett system i harmoni. Symbiosen erhålls delvis tack vare att batteriet har funktioner som gör det till mer än bara en energikälla. Batteriets styvhet gör hela bilen styvare, mer alert och lättmanövrerad. Tack vare batteriets storlek minskar buller och vibrationer (NVH) med 3,7 dB och gör Polestar 2 till en extremt tyst elbil. Kupén är som ett bibliotek – ett bibliotek med 300 kW.
Designad med ett tydligt mål, hög prestanda och progressiva lösningar.
Polestar 2 är en futuristisk 5-dörrars fastback, full med unika designfinesser. Som till exempel en belyst ihålig, sexkantig växelspak med belyst Polestar-logotyp i mitten. Baklyktor som går längs hela bilens bredd. Detaljerna skiljer Polestar 2 från mängden men inte bara det, de förenar form och funktion och gör Polestar 2 till en mångsidig, modern och progressiv elbil.
Laddning
Polestar 2 kan laddas med både likspänning och växelspänning. Det blir aldrig långt mellan laddplatserna. Använd växelspänning hemma eller på jobbet, använd likspänning på långfärder eller om du har bråttom (upp till 150 kW). Styr typen av laddningsström, laddningstid, maximal laddningsnivå med mera i Polestar-appen. En 7 meter lång lågspänningskabel finns i standardutrustningen. Köp till en 4,5 meters högspänningskabel för kortare laddningstider.
Läs mer på https://www.polestar.com/se/cars/polestar-2
Är Polestar 2 en elbil som verkligen kan konkurrera med Tesla Model 3?
Tesla Model 3 har bevisat sig som världens mest populära elbil med stort försprång. Om ett annat företag skulle kunna släppa ut en sportig, attraktiv och medelstor elbil med lång räckvidd på marknaden som dessutom är allmänt tillgänglig och säljs till ett konkurrenskraftigt pris, borde det gå lika bra som för Tesla, eller?
Världen välkomnar Polestar 2 till det växande elbils-segmentet och jämför det med Tesla Model 3. Polestar 2 slår utan tvekan Tesla inom några viktiga områden, som i sig inte är någon överraskning. Polestar 2 är en bil som är en Volvo i grunden så dess kvalitetsnivå är oklanderlig, och dess inredning är förstklassig. Den har också ett stort batteri och levererar en imponerande mängd hästkrafter och vridmoment. Polestar 2 levereras som standard med två elmotorer och fyrhjulsdrift. Priset börjar på 59 900 $.
Tesla Model 3 kan fås för mindre än 40 000 $, men bara i dess Standard Range och Standard Range Plus-konfigurationer, som är enmotoriga elbilar. En Tesla Model 3 Long Range (dubbelmotor all-wheel-drive) elbil börjar på 47 000 $. Prestationsversionen är prissatt till 55 000 $.
Vi bör också nämna Model Y här eftersom den också anses som en konkurrent. Polestar 2 är lite större än Model 3 och är en kombi. Du kan få en Model Y Long Range från 50 000 $. Prestanda Model Y börjar på 59 990 dollar, vilket matchar speglar Polestar 2s startpris.
Som ni ser är Tesla Model 3 och Model Y billigare än Polestar 2.
Tesla erbjuder dessutom längre räckvidd och bättre prestanda. Kommer Polestars 2 med sin höga kvalitet, djärva designkoder och praktiska funktioner kunna göra sig till en toppsäljare? Varför skulle du välja Polestar 2 framför en Tesla? Låt oss veta i kommentaravsnittet på Facebook.