Myter om elbilar – Men vad stämmer egentligen?
Det finns många myter om elbilar. Men vad stämmer egentligen och vad stämmer inte?
Är laddningstiden ett hinder? Tar utsläppen från batteriproduktionen bort hela miljövinsten? Kommer elen räcka till om alla elbilar är elbilar?
Myt eller sanning? Det är ingen idé att köpa en elbil eftersom det tar så långt tid att ladda
Det finns en oro kring att det skulle vara ett problem att det tar lång tid att ladda sin elbil. Men det är en myt!
Myt eller sanning? Elen räcker inte om alla bilar är elbilar
Många tror att elen inte räcker till om alla bilar blir elbilar. Men det är en myt! Elbilen är så pass energieffektiv att den totala ökningen i elanvändning inte blir så stor.
Myt eller sanning? Jag framtidssäkrar min laddstation genom att installera 22 kW
Det sägs ibland att man framtidssäkrar sin laddningsstation med att installera 22 kW men det stämmer inte nödvändigtvis. Många elbilar kan inte ladda med så hög effekt och det kan kosta pengar att abonnera på högre effekt. Tänk efter hur elbilen används och om man behöver ha så hög effekt.
Myt eller sanning? Elbilar på fulel är sämre än en snål dieselbil
Det finns en föreställning om att elbilar med fulel från kolkraft skulle vara sämre än en vanlig bil med fossil bensin eller diesel. Men det är en myt! De elektriska bilarna är så pass mycket mer effektiva att utsläppen vid användning blir dramatiskt mycket mindre. Alltså är även elbil på fulel bättre än en konventionell bil med fossil bensin eller diesel.
Myt eller sanning? Elsystemet kommer inte klara av att ladda alla laddfordon
Det finns en uppfattning i dag om att laddning av laddfordon kommer att knäcka elsystemet. Men det är en myt!
Myt eller sanning? Utsläppen från batteriproduktionen till elbilar tar bort hela miljövinsten
Det finns en myt om att produktionen av batterier till elbilar förtar elbilens klimatnytta. Det beror på, i regel är det bättre men det finns fall där elproduktionen är dålig i samband med produktion av batterierna och då kan det bli ett dåligt utfall.