For a better experience please change your browser to CHROME, FIREFOX, Safari or Internet Explorer.
Laddbox hemma? Här är några viktiga saker du behöver veta!

Laddbox hemma? Här är några viktiga saker du behöver veta!

Har man skaffat en elbil behöver man också en bra lösning för att ladda den i hemmamiljö. Visst, det går att ladda med ett vanligt eluttag, men en laddbox har många fördelar. Här går gronbil.se tillsammans med Laddsmart.se igenom en del grundläggande fakta och smarta tips om laddboxar, saker som är bra att veta för dig som undrar vilken modell du ska välja.

Nackdelen med ett vanligt eluttag är dels att laddningen går väldigt långsamt. Med 10 ampere ström i bara en fas kan det ta över 30 timmar att tanka fullt, givetvis beroende på batteriets storlek, laddningsnivå, temperatur osv. Det kanske går att leva med det om bilen ofta står still flera dagar i sträck, men ska man använda bilen hyfsat flitigt kan de långa laddtiderna bli ett bekymmer i vardagen.

Vanliga eluttag i hemmet eller garaget är dessutom inte dimensionerade för att leverera så hög effekt under så lång tid som krävs för att ladda elbilens enorma batteri. Om eluttaget inte riktigt uppfyller alla krav finns det en risk för överhettning vid lång matning på maxeffekt. Det kan leda till att laddningen upphör att fungera, eller i sällsynta fall till eldsvåda.

Laddboxen: snabb, smart och säker

En laddbox kan beskrivas som en modern vidareutveckling av ett vanligt eluttag. I stället för två hål i väggen får du en inbyggd intelligens som är skapad just för att ta hand om din elbil, och laddboxen är utformad för att stå pall för hög effekt under lång tid. 

Med en laddbox kan bilen laddas med hela den effekt som elsystemet är kapabelt att leverera – eller den effekt som bilen är kapabel att ta emot, vilken som råkar var störst. Effekten kan dessutom styras både efter hushållets övriga behov och variationer på elmarknaden, framför allt till tider med lägre elpris. Inte minst stänger laddboxen av strömmen när batteriet är färdigladdad, vilket är en bra idé.

Laddsmart laddboxar

Tänk långsiktigt när du väljer laddbox

Innan du bestämmer sig för en laddbox som passar dina nuvarande behov så bra som möjligt kan det vara värt att tänka ett steg längre. Laddboxen kostar ju en slant, och installationen som måste göras av en godkänd fackman kostar ytterligare en del, och när laddboxen väl sitter på plats vill du förstås att den ska komma till nytta under ett antal år framåt. Och vem vet hur dina behov utvecklas under den tiden? 

För att inte upptäcka att den idealiska laddboxen har blivit en begränsning nästa gång du byter upp dig till en modernare bil, kan det vara klokt att ta höjd för det redan nu. Hur mycket mer kostar en laddbox med högre effekt? Hur mycket får man lägga till för att få en modell med fler funktioner? Om en något dyrare modell ger betydligt bättre framtidssäkring, ja då kanske det är värt det.

Laddeffekt
I bild: Charge Amps Aura: Laddbox med dubbla uttag

Hur fungerar det här med laddningseffekt?

Laddningseffekten är ett mått på hur mycket laddning som överförs till bilens batteri per sekund. Ju högre laddningseffekt, desto snabbare går det att ladda upp batteriet. Men effekten kan begränsas av flera faktorer på vägen mellan kraftverket och batteriet.

Dels är det elsystemet i hushållet som sätter en gräns – eller elsystemet i garaget eller på parkeringen där laddboxen ska placeras. Varje elsystem har en maximal tillåten strömstyrka som bestäms av systemets huvudsäkring mot distributionsnätet. Som villaägare kan man vid behov byta upp sig till en huvudsäkring med högre maxeffekt, oftast mot en höjd avgift. Som regel är det dock inte möjligt att skicka hela maxeffekten till bilen. Det finns ju andra apparater i hushållet som också behöver ström – kylskåp, spis, torkskåp, diskmaskin osv. Mest ledig effekt finns det ofta på natten, och med en intelligent laddbox kan man justera och öka laddningseffekten när övriga huset släcker ner.

Dels begränsas den maximala laddningseffekten av vad bilen kan tillgodogöra sig, den så kallade ombordkapaciteten. Den bestäms i sin tur dels av hur många ledningar som man kan skicka ström genom. De vanligaste alternativen är antingen en eller tre ledningar, och de systemen kallas enfas respektive trefas. Om bilen accepterar laddning med trefas kan man skicka tre gånger så mycket laddning genom sladden som om bilen bara tar emot enfas. Ombordkapaciteten begränsas också av hur mycket laddning som bilens batteripaket kan ta emot per sekund. Det beror på många faktorer, bland annat temperaturen och hur mycket laddning som redan finns i batteriet.

Easee laddbox
I bild: 2x Easee Home – ett alternativ till dubbelladdare för dig som har behov att ladda två bilar samtidigt.

Vanliga frågor om laddboxar (FAQ)

Vilken effekt ska man välja?

Idag har de flesta laddboxarna en maximal laddningseffekt på 3,7 kW, 7,4 kW, 11 kW eller 22 kW. I grunden är högre effekt bättre, eftersom bilen då laddas snabbare. Men tiden för laddning beror också på om hela maxeffekten kan utnyttjas, vilket i sin tur beror på två saker: dels hur mycket ström elsystemet kan leverera, dels om vad bilens ombordsladdare klarar av att ta emot. Som vi förklarar ovan kan det vara en poäng att välja en box med ”onödigt” hög effekt idag för att kunna matcha behoven i framtiden. 

Hur lång tid tar det att ladda bilen?

Tiden till full laddning beror för det första på hur mycket laddning som finns kvar när du börjar ladda. Farten på uppladdningen beror också på hur snabbt batteriet kan ta emot laddningen. Men om man utgår från att hela laddboxens effekt kommer till nytta, fyller en laddbox med 3,7 kW laddningseffekt på med ungefär 2 mils körning i timmen. Har du en laddbox med 11 kW laddningseffekt får du i tre gånger så mycket laddning på samma tid. Med en 11 kW-laddare brukar en elbil med stort batteri vara fulladdad efter ca 8 timmar, mellan tummen och pekfingret. Med andra ord till nästa dag. 

Kan man få bidrag till laddboxen?

Ja, staten sponsrar i nuläget installationen av laddbox för elbil genom ett bidrag som kallas ”Grön teknik”. När du installerar en laddbox kan du göra ett skatteavdrag på hälften av kostnaden för arbete och material, upp till 50 000 kronor. Upplägget liknar ROT och RUT, och det är alltså återförsäljaren som ansöka om bidraget för laddboxen så du behöver inte gör något. Se till att din återförsäljare stöder detta. För att få ansökan godkänd krävs dessutom att laddboxen har kontakt av Typ 2 och jordfelsbrytare av Typ B.

Läs även: Frågor och svar om miljöbilspremie 2021

Vilken typ av kontakt ska laddboxen ha?

Det finns laddboxar med två typer av kontakt. Den äldre typen av kontakt, som är helt rund, kallas Typ 1. Den moderna varianten kallas Typ 2. Den är också rund men har en platt avfasning på ovansidan. För att vara berättigad till det 50-procentiga skatteavdraget (se ovan) måste din laddbox ha en Typ 2-kontakt. Å andra sidan, om du köper en ny laddbox idag har den nästan helt säkert just en kontakt av Typ 2.

Ska man välja enfas eller trefas?

Det korta svaret är att det beror på vad bilen klarar. I nuläget är det bara ett fåtal premiummodeller som klarar av att ta emot laddning via trefas. Men många bilmärken har modeller på gång som ska klara trefas. Ett något längre svar är att du kanske köper en bil med trefas senare, så även om din nuvarande bil bara tar enfas kan det vara en poäng att välja en laddbox som klarar både enfas och trefas. Fördelen med trefas är att laddningen går snabbare – det finns helt enkelt fler trådar att köra ut strömmen i.

Var ska man placera laddboxen?

Med tanke på att laddningen av elbilen kommer vara en permanent, topprioriterad angelägenhet i hushållet, är det viktigt att verkligen tänka igenom placeringen. För bra funktion bör laddboxen placeras i närheten av en elcentral. Ska den vara uppkopplad mot WiFi måste den placeras inom räckhåll från routern. Inte minst måste den sitta så till så att det blir praktiskt och smidigt att koppla i och ur bilen, och att sladden inte kommer i vägen för övriga aktiviteter. På våra breddgrader kan det också vara värt att tänka igenom hur mycket laddboxen kommer att utsättas för väder och vind, även om många laddboxar är robusta och har bra IP-klassning. Kom också ihåg att installationen måste göras av en behörig elektriker. I första hand för din och familjens säkerhet, men också för att du ska kunna få del av Grön teknik-bidraget.

Ska man välja en modell med fast kabel eller uttag? 

Fördelen med en fast laddkabel är bekvämligheten. Den sitter alltid där den sitter, och risken är mindre att den plötsligt en dag är försvunnen eller stulen. Fördelen med laddboxar som har ett uttag istället för en kabel är att du får ofta en laddkabel med på köpet i samband med bilköpet. Du kan kabeln den med dig om du behöver ladda när du är ute och kör, och om du köper en ny bil som kräver en annan kontakt behöver du inte byta hela laddboxen. Estetiskt sett kanske det också är skönt att inte alltid behöva ha en sladd hängande utanpå huset.

Vad är fördelen med en smart laddbox?

Att en laddbox är smart betyder att den är uppkopplad, antingen via WiFi eller via mobilnätet. Med hjälp av en tillhörande app i mobilen kan du styra bilens laddning på distans och optimera laddningen efter önskemål och behov. Till exempel kan du ställa in en tid då bilen ska vara fulladdad, välja att bilen bara laddas då elpriset är som lägst eller att laddningseffekten ska anpassas efter övriga behov i hushållet. 

Vad innebär lastbalansering?

En laddbox med dynamisk lastbalansering anpassar laddboxens laddningseffekt automatiskt efter övriga husets behov. När husets elförbrukning är hög – typiskt på morgonen och eftermiddag/kväll när familjen är hemma och som mest aktiv – hindrar lastbalanseringen laddboxen från att använda sin fulla effekt, och undviker på så sätt att huset använder mer ström än vad huvudsäkringen klarar. När övriga hushållet förbrukar mindre el, till exempel på natten eller mitt på dagen, kan lastbalanseringen flytta över mer effekt till elbilsladdningen och få en snabbare laddning.

Kan laddboxen samarbeta med min solfångare?

Ja, det finns laddbox modeller som på egen hand kan maximera användningen av egenproducerad el, exempelvis laddboxen ‘V2’ från brittiska Zappi, och ta resten från elnätet. Det är förstås en superbra lösning för dig som har solceller, att slippa skicka in elen på marknaden och sedan köpa tillbaka den.

Populära laddboxar på marknaden

På den svenska marknaden finns idag ett ökande antal märken och modeller att välja mellan för den som ska ha en laddbox i hemmet. Här listar vi några av de mest omtyckta, men utvecklingen är snabb på det här området, och många nya aktörer lär dyka upp framöver.

Garo

Garo laddbox

Garo är en svensk laddboxtillverkare med basen i småländska Gnosjö. En enkel och stilren laddbox med ett karakteristiskt grönt sken vid laddning.

Populära modeller:

  • Garo Wallbox Typ 2 32A 22kW
  • Garo Twin Typ 2 32A 22kW (med två uttag)
  • Garo GLB Typ 2 16A 3,7kW

Easee

Easee laddbox

Easee är en norsktillverkad laddbox som är anpassad för våra nordliga breddgrader. En smart och stilren laddbox med ett urval av färger på kåpan.

Populära modeller:

  • Easee Home Charging Station 1,4–22kW
  • Easee Home Charging Station 3,7–22kW

Charge Amps

Charge amps laddbox

Charge Amps är en svenskt laddboxutvecklare med säte i Stockholm. Företagets filosofi är en förening av svensk innovation och hållbar design.

Företagets modeller:

  • Aura 32A 22kW
  • Halo 16A 11kW

Zappi

Zappi laddbox

Zappi har nischat sig som lösningen för dig med solceller. Grundfunktionaliteten som lockar ägare av solceller och elbil är att laddboxen kan ställas in så enbart den egna elen förbrukas.

Företagets modeller:

  • Zappi V2 22kW

Schneider

Schneider laddbox

Elektronikkoncernen Schneider Electrics är ett gammalt franskt företag med huvudkontor i Paris och stark global närvaro. Här finns ett brett och djupt kunnande som borgar för pålitliga hemmaladdare. En relativt okänd laddbox på svenska marknaden men en desto större spelare i hemmamarknaden tyskland.  

Företagets modeller:

  • EVlink Wallbox 32A 22kW
  • EVlink Wallbox 16A 3,7kW
Topp