For a better experience please change your browser to CHROME, FIREFOX, Safari or Internet Explorer.
Gör-det-själv-reparationer av elbilar: möjligheter och begränsningar

Gör-det-själv-reparationer av elbilar: möjligheter och begränsningar

Det finns många fördelar med att äga och köra en elbil. En fråga du säkert kan ha funderat lite på är hur det fungerar att reparera en elbil på egen hand, och vilka skillnader detta innebär jämfört med att göra samma ingrepp på en bensin- eller dieselbil.

Syftet med denna artikel är att gräva djupare i just detta. Vi tar även upp viktiga saker att tänka på kopplat till säkerheten vid reparationer. Läs vidare för att lära dig mer!

Olika delar i en elbil

Vi ska börja med att redogöra för några av de mest centrala komponenterna i en elbil, då det är dessa som brukar väcka flest frågor när det gäller underhåll och reparationer.

Motor

En sak alla bilar har gemensamt är förstås att de har någon typ av motor. Men i en elbil hittar du inte en klassisk förbränningsmotor, istället är det en elmotor som sitter i fordonet. På grund av detta finns det vissa delar som elbilar inte behöver, exempelvis avgasrör. Motorn har dock en hel del tillhörande kablar och annan elektronik som behövs för att den ska fungera korrekt.

Batteri

En elbil är utrustad med ett högspänningsbatteri, som motsvarar bränsletanken i en traditionell bil. Detta batteri består av flera mindre battericeller, och denna konstruktion gör att man kan byta ut enskilda moduler istället för att behöva byta ut hela batteripaketet. Batteriet laddar du antingen via en laddbox i ditt hem eller på annan plats.

Tänk på säkerheten när du reparerar en elbil

När du arbetar med en elbil så kommer du i kontakt med hög spänning, vilket kan vara förknippat med risker om man inte hanterar det på rätt sätt. Man bör alltid använda handskar och undvika kontakt med högspänningskablar, såvida inte högspänningsbatteriet är urkopplat. Det är en god idé att även ha på sig visir eller skyddsglasögon.

I verkstäder som hanterar elbilar är säkerheten också av högsta prioritet. Därför bör det alltid finnas tillgång till brandsläckare av rätt sort, multimeter, utrustning för att ladda och ladda ur batteriet korrekt, arbetsbänkar i lämpligt material, etcetera.

Diagnostisera fel på egen hand

Det finns några vanliga fel specifikt för elbilar, som du själv kan söka efter när du känner till dem. Vi ska nu kika på några av dessa och de felsymtom de ger.

  • Felaktig hjulinställning. I vissa bilar har ägare varit med om att deras bildäck slits ojämnt till följd av att de ställt in fjädringen på ett visst läge. Om du noterar denna typ av problem bör du undersöka det vidare och överväga att ändra hjulinställningen på verkstad.
  • Batteri som tappar kapacitet. Detta kan bero på att batteriet är gammalt eller utslitet till den grad att det behöver bytas ut, men det kan ibland också ha att göra med andra faktorer såsom väder och temperatur. Det är viktigt att kontinuerligt bevaka ditt batteris hälsa för att notera eventuella problem.
  • Problem med mjukvara eller elektronik. Idag är alla nya bilar som tillverkas tekniskt avancerade och beroende av många olika system samt elektroniska komponenter, i synnerhet elbilar. Därför är det inte helt ovanligt att råka på olika typer av mjukvaru- och elfel. Noterar du något ovanligt på den här fronten så är det alltid bra att kolla upp det.

Att genomföra reparationer och underhåll själv

Är du bilintresserad och kunnig förstår vi att du gärna utför mycket underhåll på din bil själv. När det gäller avancerade saker, såsom byte av batteri och att reparera fel kopplade till motorn på bilen, så är vår generella rekommendation att vända dig till en kunnig verkstad. Men det finns förstås ändå en hel del du kan göra själv.

Att byta ut olika filter är ett exempel. Andra enklare åtgärder som att fylla på kylvätska, byten av olika förslitningsdelar, uppdatera mjukvara etcetera går oftast alldeles utmärkt att lösa på egen hand.

Byta ut batteriet i din elbil

Bildelar-online.se har fått veta när och varför man ska byta batteri på en bil – kortfattat så brukar det vara ungefär vart femte år, och ofta finns en 5–8 år lång garantiperiod. Som vi antydde i avsnittet ovanför detta så är byte av högspänningsbatteriet i en elbil inte helt lätt. Det innebär en hel del jobb som kan vara både klurigt och riskfyllt. Det kräver dessutom att man har rätt utrustning. 

Därför är det säkraste alternativet att vända sig till en verkstad som är kunnig när det gäller att arbeta med elbilar specifikt. Ofta är det de större verkstadskedjorna som ligger i framkant när det gäller detta. Vill du läsa mer om ämnet kan du ta en titt på denna artikel, där di.se föreslår var man kan reparera en elbil.

Begränsningar med gör-det-själv-reparationer

Det som ofta hindrar en från att genomföra mer avancerade reparationer själv är att man saknar de rätta förutsättningarna för det. Kunskapen går att tillskansa sig exempelvis via olika guider och internetkällor, men även om man i teorin vet hur man ska göra så är det svårt att mäta sig med professionella verkstäder vad gäller verktyg och utrustning.

När man lämnar in sin bil hos en pålitlig verkstad kan man vara trygg i att de utfört liknande reparationer förut, och i bästa fall får man också garanti på det arbete som görs. 

Slutsats

Det är mer komplicerat att utföra reparationer och underhåll av en elbil jämfört med att göra det på bilar som drivs på bensin eller diesel. Detta på grund av att det förutsätter mer specialverktyg och utrustning, samt att det även kan vara mer tekniskt komplicerat.

Det gäller framförallt reparationer kopplade till bilens batteri och/eller motor. Av den anledningen är det rekommenderat att vända sig till en kvalificerad verkstad för denna typ av åtgärder. Grundläggande underhåll och mindre reparationer av en elbil kan man ofta göra själv.

Topp