Laddhybrid – Bästa laddhybridbilar du kan köpa idag
Laddhybrider är miljöbilar som har två motorer, en vanlig förbränningsmotor och en elmotor. När man är ute och kör kan båda motorerna arbeta samtidigt eller var för sig för att driva bilen. En elhybrid kan inte laddas med el. Elmotorn laddas under körningen. Oftast kan bilen köras på elmotorn endast på låga hastigheter (upp till 50km/h).
Laddhybridbilar använder förbränningsmotorn för att ladda elmotorns batteri under färd, men också inbromsningar och tomgång kan användas för laddning. En del av den energi som blir spillvärme i en vanlig bil kan tas tillvara som el i batteriet och driva elmotorn. På så sätt reduceras bränsleförbrukningen. Elhybriden kan inte laddas upp med el utifrån. Elmotorn gör istället att elhybriden till en extra energieffektiv bil för fossilt eller förnybart drivmedel.
VAD ÄR EN LADDHYBRID ELLER ELHYBRID?
Fullhybrid
Toyotas elhybrider är fullhybrider. En fullhybrid drivs av en förbrännings- och en elmotor. Motorerna samverkar eller driver bilen var för sig. Du tankar bilen som vanligt. Batteriet laddas under körning genom att återvinna rörelseenergi.
Elbilar
Drivs endast av en elmotor med ett batteri som laddas via sladd.
En av de stora utmaningarna är att konstruera långlivade, energitäta batterier till en låg kostnad – målet är att utveckla en elbil med låga ägarkostnader.
Utvecklingen av batteriteknik har gått snabbt och Toyota var en av de första biltillverkarna som använde litiumjonbatterier (2009, första generationen Prius Plug-In). Även om batterierna blir allt billigare att tillverka är de fortfarande dyra i förhållande till andra komponenter. Dessutom krävs det mycket energi vid batteritillverkningen, något som i sig själv utgör en CO2-belastning.
Laddhybrid
Prius Plug-in kombinerar elbilen och Toyotas fullhybridteknik. Räckvidden med ren eldrift är drygt 50 km. Om elen kommer från en förnybar källa innebär detta en resa utan utsläpp. Vid längre resor fungerar laddhybriden som en fullhybrid. Drivs av el när du väljer det och bensin när du behöver det. Batteriet laddas under körning eller via sladd.
Bränslecellshybrid
Väte används som bränsle och när bilen tankas med vätgas är det endast vanligt vatten som kommer ut ur avgasröret. Miljömedvetna bilister kommer att kräva nya, renare transportsätt. Vätgasen har en stor potential att uppfylla dessa krav. Därför producerar vi bränslecellsbilar parallellt med Elhybrider och laddhybrider — allt för att världen ska bli lite bättre.
Fördelar med laddhybrid
En lugn och skön körupplevelse.
Vid start och i lägre hastigheter används framförallt elmotorn vilket ger en avslappnad och tyst körupplevelse. Med EV-knappen (Electric Vehicle) kommer du att märka något alldeles speciellt – ingenting alls! Tystnaden och den extremt mjuka körningen är verkligen något du måste uppleva för att tro. EV-läget ger en helt utsläppsfri färd utan att det går åt en droppe bensin.
Alltid laddad. Aldrig några laddstolpar.
Du behöver aldrig fundera över räckvidden. Eller leta efter laddstolpar. När batteriet är lågt laddas det direkt med hjälp av den andra motorn. Inga sladdar behövs. Och det bästa? Rörelseenergin tas tillvara – så varje gång du bromsar eller rullar används kraften till att ladda batteriet.
Snabb i starten.
Ibland kan det kännas skönt att vara först iväg. Elmotorn bidrar till att ge hybridbilen ovanligt snabb acceleration vid start, snabbare än en vanlig bensinmotor eller diesel. Praktiskt vid stadskörning – men också användbart vid omkörningar då elmotorn ger den där lilla extra skjutsen man behöver.
Det är enkelt. Och förmånligt.
Att köra elhybridbil är enkelt. Alla Toyotas elhybrider har automatlåda och elhybridsystemet sköter sig helt själv. Dessutom hjälper elhybridsystemet till att kapa bränsletoppen när du accelererar, vilket förbättrar bilens bränsleeffektivitet. Och när du kör i stan stängs motorerna av så ofta som möjligt – bra för både plånbok och miljö.
10 års batterigaranti.
Toyota får höra att många är oroliga över att batteriet inte håller måttet. Toyota är inte det, därför ger de upp till 10 års garanti på batteriet i sina elhybrider. Förutsatt att du servar din bil hos någon av deras auktoriserade verkstäder. För det finns väl knappast någon anledning att låta någon annan än experten med över 20 års erfarenhet serva din bil?
I snitt 50% på el.
Och vad menar de egentligen med ”i snitt 50% på el”? Det grundar sig i mätningar av verklig körning på ett stort antal resor med olika förare i stads- och tätortstrafik. Där bilen under 30-50% av körsträckan drevs av enbart el. Vidare visade det sig att förbränningsmotorn var avstängd i 70% av körtiden, allt tack vare att elhybridsystemet automatisk stänger av motorn när den nått en viss arbetstemperatur, och föraren minskar gaspådraget. En reducerad miljöpåverkan. På riktigt. I analysföretaget Jatos senaste sammanställning över utsläpp av koldioxid från nya bilar i Europa är Toyota det bilmärke som har lägst utsläpp av alla.