Funderar du på att köpa en elbil? I så fall finns det en del frågor att besvara som uppkommer i samband med ett mer klassiskt bilköp. Här är fyra viktiga punkter:
Hur lång räckvidd har elbilen?
Hur många mil kommer du på en laddning och hur tätt ligger laddstationerna är en viktig fråga. Hur ser det ut lokalt där du bor? Hur ser det ut längs de sträckor du kör? Har du tid att stanna och ladda bilen om det skulle behövas?
Kostnader för elbilen
Att en elbil är billigare i längden än en bil med förbränningsmotor är nästan alla överens om men det är givetvis inte gratis att ha en elbil. Även elbilar har rörliga delar som slits och även elbilar måste in på service emellanåt. Glöm inte att kontrollera priser på reservdelar och ifall det finns verkstäder som kan åtgärda problem med ditt elfordon. Räkna även med en ökad åtgång på hushållsel.
Garantier
Trots att elbilar har funnits på marknaden ett tag vid det här laget, så handlar det trots allt om relativt ny teknik. Att hålla koll på vilka garantier som bilen omfattas av är därför viktigt. Inte minst batterigarantin kan vara värd att se över lite extra.
Passar elbilen dina körvanor?
Renodlade elbilar är inte sällan ganska kompakta jämfört med exempelvis laddhybrider eller klassiska fordon med förbränningsmotor. Har du ofta behov av att transportera saker? I så fall: Får de plats i fordonet? Och hur mycket bidrar vikten till att minska räckvidden? Tänk även på att räckvidden minskar avsevärt i vårt hårda vinterklimat.
Eldrivna fordon blir nu en allt vanligare syn på svenska vägar i takt med att de stora biltillverkarna släpper egna modeller. Men det finns många frågor runt elbilar. Vad kostar det? Hur laddar man? Hur långt kan man köra? Här får du svar på de vanligaste frågorna.
Olika typer av elbilar
Vilka olika typer av elbilar finns det?
Elbilar som enbart har elmotor och laddas externt via elnätet
Dessa har en elmotor och en förbränningsmotor som även laddar bilens batterier. Hybridbilar kan inte laddas via elnätet.
Laddhybridbilar
Även dessa har både el- och förbränningsmotor, men batterierna är större än i hybridbilarna och laddas främst via elnätet vilket gör att de kan köras längre på en batteriladdning än hybridbilar.
Bränslecellsbilar
Har en elmotor men energin till motorn kommer inte från ett batteri utan från en bränslecell som omvandlar till exempel vätgas till el ombord på bilen.
Vad betyder förkortningarna BEV, HEV och PHEV?
Förkortningarna står för de engelska benämningarna för de olika typerna av elbilar (som beskrivs ovan).
• BEV, Battery electric vehicle = elbilar
• HEV, Hybrid electric vehicle = hybridbilar
• PHEV, Plug-in hybrid electric vehicle = laddhybridbilar.
Att köpa och äga en elbil
Vad kostar det att köra en elbil?
Det är mycket billigare att köra en elbil än att köra en bensinbil. Erfarenheterna från testflottans rena elbilar är att bränslekonstnaden blir 1,5 till 2 kr per mil. De första resultaten från t ex Vattenfall och Volvos elbilstester visar att bränslekostnaden för en laddhybridbil bara är en tredjedel av bensinbilens bränslekostnad. När laddhybriden går på elektricitet kostar ”bränslet” 3 kronor per mil medan den kostar 9,30 kronor per mil när den går på diesel.
Får man bidrag för elbilar?
Elbilar är befriade från fordonsskatt de första fem åren. Elbilar har även lägre förmånsskatt om bilen är en förmånsbil. Personbilar kan få regeringens supermiljöbilspremie.
Slipper elbilar betala i Stockholms trängselskatt?
Alla elbilar får betala trängselskatt.
Vad är Elbilsupphandlingen?
I Elbilsupphandlingen som genomförts av Stockholms stad och Vattenfall har företag och organisationer som köpt eller leasat elbilar fått merkostnadsersättning från Energimyndigheten på upp till 100 000 kronor per bil. Medlen räckte till 566 eldrivna fordon och medlen tog slut under år 2014.
Hur mycket mer kostar det att köpa en elbil jämfört med en vanlig bil?
Inköpspriset för en elbil är idag upp till 200 000 kronor högre än en vanlig bil, framförallt beroende på att litiumbatterier än så länge är mycket dyra. Det finns en förhoppning om att priset ska sjunka i takt med att tillverkningsvolymerna ökar.
Att ladda en elbil
Hur långt kan man köra på en laddning?
Utvecklingen av batterier har gått snabbt de senaste åren och idag kan rena elbilar köra minst 100 km på en laddning, vilket täcker behovet av dagliga transporter för de flesta. Räckvidden påverkas av hur mycket bilens luftkonditionering och värmesystem används. Erfarenheter från de rena elbilarna i testflottan till upphandlingen visar att räckvidden reduceras vid minusgrader till en räckvidd på ca 70 km.
Finns det risker med att ladda en elbil?
Att ladda en serietillverkad elbil i ett jordat utomhusuttag är mycket säkert och inte mer riskabelt än att ansluta vilken annan elektrisk utrustning som helst.
Vad är på gång när det gäller laddning?
• Publika laddstolpar kommer att sättas upp i takt med att elbilarna blir vanliga i trafiken, till exempel på allmänna parkeringar, i p-husgarage och i anslutning till köpcentra.
• Snabbladdare som kan ladda batterierna från 10 till 80 procents laddning på 10 minuter finns redan nu på några platser i Sverige. En fråga som behöver utredas är dock hur snabbladdning påverkar batteriernas livslängd.
• Laddautomater kan bli verklighet snart. Det är laddplatser där el-anslutningen till bilen sker med hjälp av en robot. En annan teknik som är under utveckling är att ladda bilen trådlöst på särskilda platser via så kallad induktionsteknik – samma teknik som används i spisar med induktionshäll.
• Direktbetalning. Intelligenta betalningslösningar som ser till att kostnaden automatiskt dras från ett konto som kopplas till fordonet är under utveckling.
Var vänder jag mig om jag är intresserad av laddmöjligheter för till exempel företaget eller bostadsrättsföreningen?
Du kan exempelvis vända dig till Vattenfall – läs mer om Vattenfalls laddstolpar för elbilar (nytt fönster) eller till något annat kraftbolag.
Kan jag ladda på andra platser än hemma och på jobbet?
Än så länge finns inte så många tillgängliga laddstolpar för allmänheten. På www.uppladdning.nu finns de flesta platserna i Sverige redovisade.
Kan man dra en kabel från ett inomhusuttag för att ladda?
Det rekommenderas inte. Använd ett jordat utomhusuttag.
Hur kan jag ladda elbilen idag?
En elbil kan enkelt laddas över natten med ett vanligt jordat utomhusuttag på 230V och 10A. En bil med ett batteri på 10 kWh laddas under fyra till sex timmar. Med en trefasladdare går det ännu snabbare. Trefasladdning kräver särskild utrustning i bilen.
Frågor och svar om övergången till elbilar
Många är nyfikna på elbilens intåg på marknaden och vill dra sitt strå till stacken när det gäller att ställa om till en fossilfri bilpark. Utbudet ökar hela tiden och nu finns det massor av lätt begagnade elbilar på marknaden för dig som inte vill vänta länge på din nya bil.
Många som funderar på att köpa elbil känner sig oroliga för om den publika laddningen verkligen räcker till för att klara lägre resor. Det är viktigt att man istället flyttar fokus till sitt vardagliga körmönster och tittarpå hur långa sträckor man normalt kör en vecka. Väldigt stor del av laddningen kommer att ske hemma under natten. För de allra flesta kommer det dessutom att räcka att ladda ett par gånger i veckan eftersom att batterierna blir större och vi kör relativt korta sträckor. En laddhybrid kan absolut vara ett alternativ under en övergångsperiod för att känna på livet med elbil, framförallt om man kör längre sträckor. Däremot tror jag inte att laddhybriden är framtiden, med två olika drivlinorkommer den att bli betydligt dyrare än den rena elbilen. I slutänden är det ju så att det ofta blir plånboken som styr vilken bil man faktiskt har råd att köpa. Är det dyrare att äga en elbil och hur tror du att prisutvecklingen kommer se ut?
Under de närmsta åren kommer det att lanseras en rad nya elbilar till bra priser och inom en snar framtid kommer inköpspriset för elbilar att ligga i nivå med konventionella bilar. Man ska också komma ihåg att vi i Sverige har en miljöbonus på upp till 60000 kronor för att främja försäljning av elbilar medan man för bilar med högra utsläpp får betala allthögre skatter. El är betydligt billigare drivmedel än både bensin och diesel, man slipper höga skatter och dessutom är servicebehovet lägre vilket innebär att i slutänden kan det ändå bli billigare med elbil redan nu.
Alla tillverkare lanserar nya laddbara bilar på löpande band nu. Hur tror duatt de laddbara begagnade bilar som finns på marknaden nu kommer att stå sig i värde? Är det stora skillnader mellan laddhybrider och rena elbilar?
Eftersom att laddbara bilar är ett relativt nytt fenomen finns fortfarande begränsat med begagnade laddbara bilar. Många laddbara bilar exporteras dessutom idag till andra länder (t.ex. Norge) där efterfrågan är väldigt stor. Jag tror att efterfrågan på laddbara bilar kontinuerligt kommeratt stiga även i Sverige och att andrahandsvärdet därför kommer att vara bra. Vi ser ju att stor del av de nya laddbara bilarna säljs idag till företag. När dessa sedan kommer ut som begagnade öppnas en möjlighet för privatpersoner att köpa en billigare laddbar bil. Utvecklingen gör att räckvidden på elbilar blir längre, vilket naturligtvis kan påverka efterfrågan på befintliga bilar men man ska komma ihåg att alla inte behöver enorm räckvidd utan klarar sig utmärkt med dagens nivåer. Tack vare generösa batterigarantier kommer det fortfarande vara attraktiva bilar. Det finns ett större utbud av laddhybrider än rena elbilar vilket möjligen skulle kunna påverka andrahandsvärdet men det är nog marginellt.
Ibland hör man ju att elbilar är sämre för miljön, stämmer det verkligen?
Det stämmer inte. Titta man på hela bilens livscykel, d.v.s. både tillverkning och användning, är elbilen den mest CO2-effektiva drivlinan. Vår kommande elbil ID.3 tillverkas dessutom helt CO2-neutralt genom helaproduktionskedjan. Både leverantörer av t.ex. battericeller och vår fabrik i Zwickau använder 100 % grön el i tillverkningen och där det inte går att undvika CO2-utsläpp ännu klimatkompenserar vi. Sen är det kundens ansvar att ladda bilen med förnybar el. I den svenska energimixen har vi väldigt stor del förnybar el, vilket gör elbilen optimal att köra här.
Det pratas också mycket om att infrastrukturen kring laddning inte hängermed i samma takt. Har vi brist på laddstationer idag?
Det stämmer att laddinfrastrukturen inte har hängt med i samma takt som utvecklingen av elbilar. Däremot händer det otroligt mycket just nu, många företag investerar i laddinfrastruktur och antal laddpunkter ökar hela tiden. Vi ser att publika snabbladdningsnätverk växer fram, traditionella mackar kompletterar pumparna med laddningsstationer och snabbmatskedjor längs vägarna investerar i laddare för att vi även ska kunna fylla på bilen med energi under matstoppet. Det är också viktigt att komma ihåg att majoriteten av all laddning sker i hemmet, vilket innebär att de allra flesta sällan kommer att vara i behov av publik laddning.