Skoda ENYAQ – En elbil från Škoda – Allt du behöver veta om ENYAQ iV
Skodas första elbil ŠKODA ENYAQ iV är här! – ŠKODA ENYAQ är en helelektrisk SUV med modern funktionalitet och rymlighet och är inspirerad av konceptbilen VISION iV. De först beställda elbilarna planeras att kunna levereras i Sverige i början av 2021. Priset börjar på 448.500 SEK.
Pris: från 448.500 SEK Tillgänglig: Senare 2021 Motor: Synchronous motor med permanent magnet Effekt: 150kW/310Nm Växellåda: Single-speed automatic Drivmedel: El Räckvidd: ca 500km CO2: 0g/km Safety rating: TBC
Köp Škoda Enyaq iV på Grönbil.se
Emotionell, effektiv och elektrisk. Med nya ŠKODA ENYAQ iV tar den tjeckiska biltillverkaren ett viktigt kliv framåt i den elektrifierade resan om påbörjats tidigare. Denna SUV är den första serietillverkade ŠKODA-modell som baserats på Volkswagen-koncernens gemensamma elbilsplattform ”MEB”. I Sverige kommer bilen lanseras med 2 batteristorlekar och 4 effektvarianter att välja mellan. ENYAQ iV kommer att byggas vid ŠKODAs huvudfabrik i Mladá Boleslav i Tjeckien.
Första MEB-baserade elbilen från ŠKODA: perfekt i vardagen, hållbar och kul att köra
Nya ENYAQ iV är en tvättäkta ŠKODA men med ett nytt drivningskoncept. Den tjeckiska biltillverkarens första serietillverkade bil baserad på koncernens MEB-plattform för elbilar passar också perfekt för långfärd eftersom den stoltserar med en preliminär räckvidd på upp till 500 km (WLTP) och snabbladdning. Tack vare det underliggande fordonskonceptet har man kunnat disponera interiören i ŠKODA ENYAQ iV på ett helt nytt sätt. Resultatet är en ännu rymligare kupé, både för passagerarna och deras bagage, trots bilens kompakta yttermått. Samtidigt har man kunnat ge bilen en design som är lika emotionell som den är modern. ENYAQ iV bjuder också på uppkoppling och infotainment i toppklass och naturligtvis ”Simply Clever”-lösningar på sedvanligt ŠKODA-anda.
ŠKODA ENYAQ iV som inspirerats från konceptbilen VISION iV har en mer upprätt karossform för ökad funktionalitet och rymlighet. Med en längd på 4.648 mm, en bredd på 1.877 mm och en total höjd på 1.618 mm ger den plats för fem personer och bagage. Hjulbasen mäter 2.765 mm och bagageutrymmet har en volym på 585 l. Lasttröskeln sitter lågt placerad för en SUV vilket gör det enkelt att lasta i och ur även tunga och skrymmande saker.
”ENYAQ iV markerar starten på en ny era för ŠKODA, den är en galjonsfigur för vår e-mobilitetskampanj. Med denna vill vi göra e-mobiliteten Simply Clever med hjälp av långa räckvidder och korta laddningstider. Samtidigt tar ENYAQ iV typiska ŠKODA-fördelar som enastående rymlighet, trendsättande design och maximal funktionalitet till ny nivå. Vår första helt eldrivna e-modell baserad på Volkswagen-koncernens elbilsplattform kommer att tillverkas vid vår fabrik i Mladá Boleslav, centralpunkten för ŠKODA.” säger Bernhard Maier, CEO på ŠKODA AUTO.
ENYAQ iV tillverkas i Mladá Boleslav
ŠKODA ENYAQ iV kommer att bli den första MEB-baserade bil från Volkswagen-koncernen att tillverkas utanför Tyskland. Vid företagets huvudanläggning i Mladá Boleslav kommer ENYAQ iV att dela monteringsband med modeller som är baserade på MQB-plattformen.
2 drivsystem, 2 batteristorlekar och 4 effektvarianter
Instegsversionen av ENYAQ iV kommer att vara bakhjulsdriven av en motor placerad bak, vilket tekniskt anknyter till biltillverkarens historia. De kraftfullare versionerna är utrustade med en andra motor placerad fram för att kraften ska ledas ned i underlaget mer effektivt. Den kraftfullaste varianten av ŠKODA ENYAQ iV kan t.o.m. dra en last på 1.200 kg om så skulle behövas. Totalt 4 effektvarianter och 2 batteristorlekar borgar för körglädje parad med hållbarhet. Beroende på vilken version man väljer, läggs drivningen ut på bakhjulen eller på alla fyra hjulen. Tack vare de högeffektiva batterierna, däckens låga rullmotstånd och en helt enastående aerodynamik för en SUV (cd från 0,27) kan ŠKODA ENYAQ iV klara en preliminär räckvidd på upp till 500 km enligt WLTP.
”De många fördelar som elbilsplattformen MEB medför, gör det möjligt för oss att erbjuda en ENYAQ iV som passar helt perfekt för massor av olika tillämpningar och krav. Från en verkligt rymlig och funktionell instegsversion avsedd för familjer och en variant för långfärdsbilister för vilka räckvidden har avgörande betydelse, till en modell för sportiga kunder som vill ha en SUV med maximal prestanda.” säger Christian Strube, styrelseledamot på ŠKODA med ansvar för den tekniska utvecklingen.
Instegsmodellen i Sverige heter ŠKODA ENYAQ iV 60. Motorn sitter placerad bak och levererar en effekt på 180 hk och är utrustad med ett 62 kWh-batteri (nettokapacitet: 58 kWh) vilket ger en räckvidd på 380* km. Bakhjulsdrivna ENYAQ iV 80 levererar 204 hk och har den längsta räckvidden: upp till 500* km (WLTP). 82 kWh-batteriet (nettokapacitet: 77 kWh) används även av de två versioner som har en andra elmotor placerad fram och alltså är fyrhjulsdrivna: 80X och vRS, som har en effekt på 265 hk resp. 306 hk. Värstingmodellen klarar 0 till 100 km/h på kvicka 6,2 sekunder och har en topphastighet på 180 km/h. Den maximala räckvidden för de båda fyrhjulsdrivna varianterna är upp till 460* km.
Snabbladdning till 80% av full kapacitet på snabba 40 minuter
ŠKODA ENYAQ iV kan laddas med vanlig växelström från en installerad laddbox i hemmet eller på arbetsplatsen med en effekt upp till 11 kW. Laddningen tar då 6 till 8 timmar beroende högvoltsbatteriets storlek. Om ingen laddbox finns tillgänglig kan bilen tillfälligt laddas via ett fackmässigt installerat hushållsuttag på 10A/230 V med en laddeffekt på 2,3 kW. De tekniska förutsättningarna för destinationsladdning eller snabbladdning med likström är mycket utvecklande hos ENYAQ. Beroende på utrustningsnivå klarar bilen en laddeffekt upp till 125 kW som laddar batteriet från 10% till 80% på korta 40 minuter*.
Invändigt tar den innovativt designade kupén i ŠKODA ENYAQ iV känslan av generös rymlighet till en ny nivå. Bilen erbjuder också uppkopplings- och infotainmentslösningar av högsta klass: På en fristående 13″-display placerad i mitten har föraren tillgång till all relevant information. Om man vill, kan det hela kompletteras med en Head Up Display (HUD). En permanent uppkoppling säkrar att all information alltid är uppdaterad. Med sin rymliga, lounge-liknande kupé och sitt bagageutrymme på 585 l, är ŠKODA ENYAQ iV det idealiska valet för familjer och livsstilsorienterade kunder som är på jakt efter en eldriven bil som både är hållbar och praktisk i vardagen. Med introduktionen av ENYAQ iV, lanserar ŠKODA ett nytt interiörkoncept där hållbara material, som olivoljeläder, för första gången används i en serietillverkad bil. Kunderna kan också välja andra designer för att passa de egna kraven och önskemålen.
* Alla värden är preliminära.
iV-familjen: elektromobilitet blir en del av ŠKODA:s DNA
De eldrivna bilarna i ŠKODA iV-familjen är en bra mix av praktisk räckvidd, emotionell design och körglädje. Dessutom är de bekväma, tysta och hållbara samtidigt som de levererar sin motorkraft på ett extra dynamiskt sätt. Elmotorns fulla vridmoment står till förfogande redan från start vilket innebär att bilen kan accelerera snabbt utan avbrott eftersom det inte krävs några växlingar. Förstklassig uppkoppling, omfattande fordonsnätverksmöjligheter, avancerade assistanssystem och en ännu rymligare, lounge-liknande interiör – ŠKODA iV erbjuder helt klart mycket valuta för pengarna.
Med introduktionen av ENYAQ iV fortsätter ŠKODA den elektrifieringsresa som företaget startade i slutet i 2019 med lanseringen av CITIGOe iV och SUPERB iV. Som en del av sin strategi, planerar företaget lansera fler än 10 eldrivna iV-modeller under perioden 2019-2022. 125 år efter det att företaget grundades, har ŠKODA nu tagit steget in i elektrifieringen och gjort den till en viktig beståndsdel i sitt DNA. Nu när laddningsinfrastrukturen förbättras hela tiden och elbilar kan erbjuda räckvidder som klarar det dagliga behovet till ett överkomligt pris, kunde tidpunkten knappast ha varit bättre vald.
I ett av de största investeringsprogrammen i företagets historia, kommer ŠKODA AUTO nästa år att ha tillfört totalt 2 miljarder euro för utvecklingen av eldrivna bilar och etableringen av ett vittomfattande ekosystem runt dessa. För sin utveckling från traditionell biltillverkare till ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” spelar hållbarhet en framträdande roll både i ŠKODA:s produktion, försäljning och service.
Världspremiären för ENYAQ iV är planerad till början av hösten i år och produktionen startar kort därefter. Lanseringen är planerad att ske under första kvartalet 2021. En specialutrustad ”Founder’s Edition” med annan look kommer att byggas i en begränsad upplaga om 1.895 exemplar föra att fira att det nu är 125 år sedan företaget grundades.
Namnet ŠKODA ENYAQ kommer från det irländska namnet ‘Enya’, vilket betyder ‘livskälla’ som i sin tur kommer från irländska gäliska ordet ‘Eithne’, vilket betyder ‘essens’ eller ‘ande’. Livets källa symboliserar biltillverkarens inträde i den nya eran av elektromobilitet.
Som namnen på ŠKODAs framgångsrika SUV-modeller KODIAQ, KAROQ och KAMIQ, som härrör från språket för inuiterna som bor i norra Kanada och Grönland, kombinerar ŠKODA framtida allelektriska fordon baserade på MEB med det irländska språket. “E” i början av namnet står för elektromobilitet; ”Q” i slutet skapar en tydlig koppling till egenskaperna hos en SUV.
ŠKODA ENYAQ är det tjeckiska varumärkets första serieproduktionsfordon baserat på Volkswagen Groups MEB-plattform och är nästa modell i serien av tio elektriska fordon som kommer att lanseras under ŠKODA iV-undermärket innan slutet av 2022. År 2025 förväntar sig ŠKODA att elekriska fordon och modeller med plug-in hybrid står för 25% av försäljningen. År 2021 kommer biltillverkaren att ha investerat två miljarder euro i utvecklingen av elektriska modeller och ett sammankopplat ekosystem för moderna och miljövänliga mobilitetslösningar.
Det första detaljerade fotot ger en glimt av designen av ŠKODA ENYAQ, varumärkets andra helelektriska fordon efter ŠKODA CITIGOᵉ iV.
ŠKODA AUTO
grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
erbjuder åtta huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, SCALA, CITIGO, KAMIQ, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ och SUPERB
levererade mer än 1,25 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2018
har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.
Skoda Enyaq 2021 intryck
Enyaq markerar Skodas första allvarliga tryck in i elbilens värld, och första intryck är bra
Tack vare tillgången på en mängd olika batteristorlekar är Skoda Enyaq i en förstklassig position för att dra nytta av det växande intresset för elbilar och kommer troligen att ha ett stort överklagande. Med konkurrenter inklusive den kommande Tesla Model Y och den nära besläktade Volkswagen ID.4 kommer Skodas första EV inte att ha en enkel åktur, men dess blandning av praktiska funktioner och en slående design kommer att hjälpa dess sak.
Eftersom Skoda Enyaq inte kommer att säljas i Europa före 2021 (och ännu inte bekräftas för Australien), är det fortfarande för tidigt att specificera detaljer kring prissättning.
Men det förutspås att det kommer att ha ett startpris som kan jämföras med det för en mid-spec Skoda Kodiaq (cirka 55 000 $). Så detta kommer inte att vara en budget-EV, men Skoda säger att det “inte vill att priset ska vara ett hinder” och det borde vara konkurrenskraftigt med $ 60K Hyundai Kona Electric.
Ursprungligen kommer Skoda Enyaq endast att finnas med sitt högsta kapacitetsbatteri, en 82 kWh enhet och en bakhjulsdrift.
Med tiden kommer intervallet att expandera och erbjuda 62- och 55kWh-batterier med lägre kapacitet. Sammantaget kommer dessa att märkas som Enyaq 80, 60 respektive 50. Det betyder att du måste vänta längre på den billigare versionen.
Det kommer också att finnas en fyrhjulsdrivningsmodell kallad 80x och längre ner i linjen, en högre prestationsvariant som bär RS-märket.
Trots det tunna lagret med förklädnad som syns i våra bilder kan du se att Skoda Enyaq är något av en blandning mellan en SUV och folk-mover, med en relativt låg markavstånd, en rakad vindruta och en lång sluttande taklinje.
Basversionerna kommer att rida på 18-tums hjul medan modeller med topp-toppning bär 21-tums fälgar. Toppmodellerna kommer också att ha ett distinkt upplyst galler som är en nick till den ursprungliga Skoda Vision iV-konceptbilen från 2019.
Den passande moderna interiören är något av en avvikelse från Skodas som vi brukade se i utställningslokaler nu, även om vi inte får visa hur det ser ut än.
En tvåtalig ratt överförs från nya Octavia och det finns en liten digital skärm för instrumentklustret. Den här minimalistiska skärmen visar bara nödvändigheterna för hastighet, återstående räckvidd och batteristatus.
Alltid ansluten, men inte autonom
Eftersom Skoda Enyaq är företagets nya flaggskepp EV, utöver konkurrenskraftiga körområden och snabbladdning, utvecklade teamet för att se till att det är den mest anslutna bilen den gör.
Detta gör det möjligt för ägarna att fjärrkontrollera och övervaka fler aspekter av bilen genom sina smarttelefonenheter. Allt från förkonditionering av kabinen med klimatkontroll till kontroll av hur mycket tid som återstår att ladda batteriet helt kommer att finnas tillgängligt på distans.
Inuti bilen stöds den viktigheten av anslutning via ett nytt infotainment-system, som kommer att stödja spegelprogramvara för Android och Apple.
Två trådlösa laddningskuddar som är användbara vinklade för att hålla enheter på plats har i mittkonsolen nära den förvånansvärt lilla rektangulära enheten välj växling för automatisk växellåda.
Beroende på specifikation kommer det att finnas antingen en 10- eller 13-tums fristående pekskärm ovanpå mittkonsolen. En förstärkt reality-head-up display kommer också att erbjudas, tillsammans med upp till sju inre dekorer, inklusive två RS-trimnivåer.
Vissa interiöralternativ har mer miljövänliga material, till exempel plast och klädsel som tillverkas av återvunna plastflaskor och läder som är garvade med olivblad snarare än kemikalier.
Alla vanliga förarassistentfunktioner kommer att inkluderas, till exempel en svit med säkerhetsrelaterade funktioner som övervakar bilens omgivning. Den anpassningsbara farthållaren kan maximera energiåtervinningen, medan parkeringshjälpsystem kan hjälpa förare till stramare utrymmen.
Skodas ingenjörer slutade att inte nämna någon typ av självkörning eller autonom förmåga för Enyaq, så förvänta dig inte något radikalt utöver den senaste radarkryssningsstyrningen.
En stor spridning av prestationsalternativ
Grunden till Skoda Enyaq är den elektrospecifika modulära plattformen utvecklad av Volkswagen Group, kallad MEB.
Vänja dig att höra om det eftersom det kommer att fortsätta att ingå i ett stort antal framtida modeller, precis som MQB-plattformen gjorde. Det hålls fast med en konventionell skateboard-stil som ser att batteriet ligger platt i golvet.
Inte sedan den sportiga Skoda Rapid i början av 1980-talet har det funnits en bakhjulsdriven Skoda i produktion, men Enyaqs plattform fastnar med ett bakre drivformat för det mesta, med en synkron trefasmotor med permanent magnetuppsättning -upp.
Den största batteriversionen kommer att erbjudas i en dubbelmotoruppsättning med en extra motor på framaxeln för fyrhjulsdrift; det kommer att märkas som ’80
English version
Skoda Enyaq 2020 Review
The Enyaq marks Skoda’s first serious push into the world of electric vehicles, and first impressions are good
Thanks to the availability of a variety of different battery sizes, the Skoda Enyaq is in a prime position to capitalise on the growing interest in electric cars and is likely to have broad appeal. With rivals including the forthcoming Tesla Model Y and the closely-related Volkswagen ID.4, Skoda’s first EV won’t have an easy ride, but its mix of practical features and a striking design will help its cause.
Not cheap, but plenty of choice
As the Skoda Enyaq is not due to go on sale in Europe before 2021 (and is yet to be confirmed for Australia), it’s still too soon to detail specifics around pricing.
However, it’s predicted that it will have a starting price comparable to that of a mid-spec Skoda Kodiaq (about $55,000). So this will not be a budget EV, but Skoda says it “doesn’t want price to be a hurdle” and it should be competitive with the $60K Hyundai Kona Electric.
Initially, the Skoda Enyaq will be available only with its highest capacity battery, an 82kWh unit, and a rear-wheel drive set-up.
In time the range will expand to offer lower-capacity 62 and 55kWh batteries. Collectively these will be badged as the Enyaq 80, 60 and 50 respectively. That means you’ll have to wait longer for the cheaper version.
There will also be an all-wheel drive model called the 80x and, further down the line, a higher performance variant wearing the RS badge.
Despite the thin layer of disguise seen in our images, you can make out that the Skoda Enyaq is something of a blend between an SUV and people-mover, with a relatively low ground clearance, a raked windscreen and long sloping roofline.
Base versions will ride on 18-inch wheels while range-topping models wear 21-inch rims. The top models will also feature a distinctive illuminated grille that is a nod to the original Skoda Vision iV concept car from 2019.
The suitably modern interior is something of a departure from the Skodas we’re used to seeing in showrooms now, though we’re not allowed to show what it looks like yet.
A two-spoke steering wheel carries over from the new Octavia and there is a small digital screen for the instrument cluster. This minimalist display shows only the essentials of speed, range remaining and battery status.
Always connected, but not autonomous
As the Skoda Enyaq is the company’s new flagship EV, in addition to competitive driving ranges and fast charging, the development team set out to ensure that it is the most connected car it makes.
This will enable owners to remotely control and monitor more aspects of the car through their smartphone devices. Everything from pre-conditioning the cabin with the climate control to checking up on how much time is left to charge the battery fully will be available remotely.
Inside the car, that importance of connectivity will be supported though a new infotainment system, which will support Android and Apple mirroring software.
Two wireless charging pads that are usefully angled to hold devices in place feature in the centre console close to the surprisingly small rectangular drive select toggle for the shift-by-wire automatic transmission.
Depending on specification there will be either a 10- or 13-inch freestanding touch-screen atop the centre console. An augmented reality head-up display will also be offered, along with up to seven interior decors, including two RS trim levels.
Some interior options will feature more environmentally friendly materials, such as plastics and upholstery that are produced from recycled plastic bottles and leather that is tanned with olive leaves rather than chemicals.
All the usual driver assistance features will be included, such as a suite of safety-related functions that monitor the car’s surroundings. The adaptive cruise control will be capable of maximising energy recuperation, while parking assist systems can help guide drivers into tighter spaces.
Skoda’s engineers stopped short of mentioning any type of self-driving or autonomous ability for the Enyaq, so don’t expect anything radical beyond the latest radar cruise control.
A wide spread of performance options
Underpinning the Skoda Enyaq is the electric-specific modular platform developed by the Volkswagen Group, called MEB.
Get used to hearing about it as it will go on to form part of a huge number of future models, just as the MQB platform did. It sticks with a conventional skateboard-style set-up that sees the battery lie flat in the floor.
Not since the sporty Skoda Rapid of the early 1980s has there been a rear-wheel drive Skoda in production, but the Enyaq’s platform sticks with a rear-drive format for the most part, using a synchronous three-phase motor with a permanent magnet set-up.
The largest battery version will be offered in a dual-motor set-up with an additional motor on the front axle for all-wheel drive; it will be badged as the ‘80x’.
The base Skoda Enyaq 50 will have a driving range of approximately 350km, but it also has the lowest power output at 109kW, resulting in a 0-100km/h time of 11.4 seconds.
That’s not exactly quick, but remember Skoda will have more potent versions in the line-up. Moving up a step to the Enyaq 60 brings with it an increase in range that’s likely to be close to the 425km mark, plus it’s equipped with a 132kW motor. It’s this version that could prove the sweet spot in the line-up regarding both pricing and performance.
Our time was spent in the rear-drive Enyaq 80, with 150kW output. It is said to be capable of covering up to 500km on a single charge thanks to its 82kWh battery. This version will also allow rapid DC fast-charging at up to 125kW where available.
With the Skoda Enyaq 80x, that power output will increase to 195kW thanks to the second motor, while performance fans will want to hold out for the Enyaq RS, as it’s said to get a 225kW output.
Refinement and smoothness the order of the day
Though the Skoda Enyaq will not feature an air suspension system, the ride quality in this development car seemed remarkably comfortable.
Skoda will offer its adaptive Dynamic Chassis Control system, which does an impressive job of sorting out the surface undulations without transmitting them through to the cabin.
Poorly surfaced roads seemed to do little to challenge the Skoda’s composure, although our test car was riding on 19-inch wheels. We’d question how supple that ride comfort is in models fitted with 21-inch rims.
With the bulk of the Skoda’s weight residing in the lower half of the car there isn’t as much body roll as you would typically find in a higher-riding SUV.
There is a noticeable shove from the rear under sharper acceleration, though, which in some ways makes the Enyaq feel like a much larger BMW i3.
The power delivery is smooth and, while brisk, it doesn’t deliver the kind of headrest-testing rapid surge forward we’ve come to expect from Tesla’s products.
Still, the Skoda Enyaq can build up a head of steam in a brisk enough fashion. Skoda’s engineers did say that the sportiest RS model will hit the 100km/h mark in a respectable 6.2 seconds from standstill.
Even though we weren’t able to sample all of the car’s functionality (the energy recuperation was still being refined, for example), the bulky Skoda did steer with decent precision.
The different drive modes have the expected effect of adding more steering weight and sharpening throttle response, yet we found the default mode to be more than adequate for driving enjoyment.
A Skoda that’s worth waiting for
One of the surprising aspects of the Skoda Enyaq is that it seems to be more of a car developed in-house and not some Volkswagen hand-me-down.
Yes, it shares much of the same core architecture as the VW ID.4, but time with the engineers revealed several elements of the car that are unique.
The Skoda Enyaq will be rolled out in a way that will see early-adopters having to pay more because the largest battery size will be offered first – which is understandable from a car-maker’s accounting perspective – but this strategy could deter buyers seeking a more affordable option.
That aside, the design is as attractive outside as it is on the inside (we were allowed a sneak-peek at the finished product) and, judging by this first early drive, it seems the Skoda Enyaq will be quite an appealing addition to the EV market when it eventually goes on sale.
How much does the 2021 Skoda Enyaq 80 cost? Price: From $55,000 (estimated) Available: Late 2021 (TBC) Engine: Synchronous motor with permanent magnet Output: 150kW/310Nm Transmission: Single-speed automatic Fuel: 0L/100km (500km range) CO2: 0g/km Safety rating: TBC