Nya Audi e-tron 50 / 55 quattro – Snabbfakta & Info
I slutet av vintern 2019 anlände de första utgåvorna av Audi e-tron 55 quattro till Sverige. SUV är Audis första dedikerade elbilmodell.
E-tron 55 quattro kom först, med ett WLTP-angivet intervall på 417 kilometer, baserat på den tillgängliga nettokapaciteten på 83,8 kilowattimmar (kWh) av bruttokapaciteten på 95.
Räckvidd (NEDC / WLTP): / 336/436
Batterikapacitet (netto / brutto, kWh): 64,7 / 71 / 86,5 / 95
Battergaranti (kilometer / år): 160000/8
Motoreffekt (kW / hk): 230/313/265/360
Vridmoment (Nm): 540/561 (664)
Snabb laddning (typ / effekt kW DC): CCS / 120 / CCS / 150
Normal laddning (inbyggd laddare kW AC): 11
Längd / bredd / höjd (meter): 4,90 / 1,94 / 1,63
Sittplatser: 5
Bagagerum (liter): 660
Effektförbrukning (blandad, kWh / mil, NEDC / WLTP): / 2,24-2,66
Släpvikt (kg, med och utan broms): 1800
Nettovikt (kilo, utan förare): 2.379 / 2.490-2.565
Topphastighet (km / h): 190/200
Acceleration 0-100 km / h (sekunder): 6,8 / 5,7
Under senhösten 2019 kom nyheten om viktiga uppgraderingar för 2020. Detta innebär bland annat att:
- Tillgänglig batterikapacitet ökas till 86,5 kWh. Detta innebär att bufferten har krympt något från första upplagan, och att Audi är övertygad om att det räcker för att bibehålla batteriets hälsa över tid. Batteripaketet består av totalt 36 moduler med 36 celler i vardera.
- Energieffektiviteten kommer att öka genom förbättrad motorhantering. I praktiken betyder detta att den främre motorn är frånkopplad när den inte behövs, och att e-tron främst är bakhjulsdrift.
- Batteripaketets kylsystem har förbättrats, förutom att effektivisera regenerering av bromsenergi. När bilen bromsas från 100 km / h till 0 kan e-tron 55 regenerera upp till 220 kW.
- WLTP-räckvidden ökar från 417 till 436 kilometer.
I början av 2020 följdes den 50: e upplagan i Sverige. I den här artikeln tar vi därför hänsyn till både själva grunderna (i tekniska data nämns 50 först, sedan 55).
I 50-upplagan är batteripaketets bruttostorlek 71 kWh fördelat på 27 batterimoduler. Av dessa är 64,7 tillgängliga för körning, vilket resulterar i en WLTP-räckvidd på 336 kilometer (från Audis egna data, uppdaterad 15 januari 2020). Batteripaketet i 50 är 120 kilo lättare än i 55-versionen.
Den grundläggande skillnaden mellan de två bilarna är alltså en distansskillnad på cirka 100 kilometer. Den maximala blixthastigheten för 55-versionen är fortfarande 150 kW, medan 50 når maximalt 120 kW.
Båda har elektronisk quattro fyrhjulsdrift. I våra tester har det verkat minst lika bra som det etablerade, mekaniska systemet från Audi. e-tron 55 quattro har självgenerering som fungerar tillsammans med adaptiv farthållare.
Bilen erbjuder gott om plats i alla riktningar för fyra vuxna, medan bagagevolymen är 660 liter – och utrymmet är i allmänhet lätt att använda. E-tron-modellen får plus att den godkända släpvikt är 1800 kilo och att den också kan bära ett takräcke (75-80 kilo). Det ger bra nyttovärde och betyder att det här är en elbil som lätt kan vara familjens enda bil.
För AC-laddning är 11 kW (400V / 16A) standard, medan laddare om 22 kW kommer att finnas tillgängliga sommaren 2020.
NORMAL LADDNING: Med 11 kW / 16A (400V, 3-fas) tar en full laddning av e-tron 55 quattro 8-9 timmar. Med 7,2 kW / 32A (230V, 1-fas) 12-13 timmar och med 3,6 kW / 16 A cirka 25-26 timmar. Maximal laddningshastighet kräver användning av laddningskabel typ 2 och vägglåda / pol, med uttag är laddningshastigheten maximalt 2,3 kW / 10A och laddningstid 40 timmar.
SNABBLADDNING: Audi e-tron 55 quattro kan laddas med maximalt 150 kW DC på den nya generationen snabbladdare, även kallad blixtladdare. Våra tester visar att du i praktiken laddar batteriet helt på 30-40 minuter under optimala förhållanden. 50-versionen har en maximal snabb laddningshastighet på 120 kW. Efter testet uppdaterar vi information om laddningstid.